Kernwaarden versus gevoelswaarden

Kernwaarden ken je misschien wel. Misschien vermoeit het woord je ook al als je het leest… Lees toch nog even verder, want ik geef je iets waar het nooit over gaat. Zonde.


Dat zit zo:

Omdat mensen hechten aan een persoonlijkheid willen we voor bedrijven een karakter creëren. Dat doen we ook met kernwaarden en gevoelswaarden. Het gaat over de missie, visie en het verhaal van een bedrijf. Door deze waarden consistent te laten terugkomen in de branding en communicatie zorgen we voor herkenbaarheid.


Dit komt je waarschijnlijk nog bekend voor. Maar ik beloofde je dit:


Wij maken onderscheid in kernwaarden en gevoelswaarden. Met merkwaarden ontrafelen we woorden die staan voor een krachtige visie, en met gevoelswaarden koppelen we daar een emotie aan. Daarmee raken we de doelgroep. En raken is essentieel voor de impact van je branding of campagne.


Een cruciaal aspect dus. Toch wordt deze stap vaak overgeslagen. Ik neem je mee in een voorbeeld met mijn kernwaarden.


Doelgericht Sterk

Speels Enthousiast

Verbinding Vertrouwd

Kunstzinnig Verwonderd

Vernieuwing Nieuwsgierig

Dat verandert de tone of voice van ‘Ik ben kunstzinnig’ naar ‘Laat je verwonderen’.


Heb je ook al langer het idee dat er iets mist in jullie huidige branding? Dit zou het zomaar kunnen zijn. Keer vrijblijvend kennismaken? Dan verkennen we het samen.