Maak van je bedrijf een karakter

Krachtige merken verbinden niet alleen omdat ze mooi zijn. Ze verbinden omdat ze iets losmaken. We creëren met ons atelier daarom voor bedrijven een persoonlijkheid die een bepaald gevoel oproept bij mensen.


De betovering als je naar een reclame van Disney kijkt. En de glimlach van Coolblue. Voel je ze?


Om een merk-karakter te bepalen gebruiken we de 12 archetypes van Carl Gustav Jung. De keuze van een archetype benoemen we niet in de marketing. Het is een soort kompas dat richting geeft in de keuzes die we maken voor bijvoorbeeld merkwaarden en tone of voice.


Ieder archetype heeft een eigen samenstelling karakteristieke kenmerken. Vaak past één archetype heel duidelijk bij het DNA van een organisatie. Zo herken je in de marketing van Red Bull een ‘rebels’ type en associëren we Dove met ‘onschuld’.


In mijn bedrijf staat het archetype ‘schepper’ centraal. De schepper gebruikt zijn creativiteit en verbeeldingskracht om problemen op te lossen. Een sterk verlangen om dingen van blijvende waarde creëren.


Het is zeker niet altijd het geval, maar mijn bedrijfsarchetype past ook heel sterk bij mijn persoonlijkheid. Ontwerpen, maken, creativiteit… noem het zoals je wilt. Het zit me in het bloed. Al zolang ik mij kan herinneren ben ik altijd creatief bezig. Ik wist dan ook al vanaf de brugklas dat ik naar de kunstacademie wilde.


Werkstukken op de middelbare school kregen de meest unieke formaten en kleurrijke prints. Soms vergat ik dat het eigenlijk ging over de inhoud. Na twee HBO zaterdagopleidingen tijdens de havo (lees: heel veel bloed, zweet en vooral tranen) kwam ik op de kunstacademie terecht. Daar leerde ik om mijn visie tot uitdrukking brengen. Niet zomaar iets moois maken, maar zorgen dat het ontwerp bijdraagt aan een doel. Dat was precies waarom ik designer wilde worden! ​


Nieuwsgierig? Reageer in een reactie en ik geef je een archetype dat mogelijk bij je past!