top of page

Visueel discrimineren, doe jij het onbewust?

Je gaat er vanuit dat je communicatie voor iedereen is. Maar is dat ook zo? Heb jij wel eens gekeken naar de leesbaarheid voor kleurenblinde of laaggeletterde mensen.


Als designer kijk ik verder. Soms onbewust, maar vaak ook bewust maak ik inclusieve ontwerp-keuzes. Het is ook steeds vaker een vraag vanuit de klant. Bijvoorbeeld in de campagne ontwikkeling voor Vervoerregio Amsterdam.


Bij het kiezen van kleuren kijk ik naar het contrast. Ook zijn rood en groen als combi een boosdoener. Mensen die erg kleurenblind zijn, zien rood en groen allebei als bruin. Rode letters op een groene achtergrond vallen dus volledig weg.


Wist je ook dat kapitalen letters lastig leesbaar zijn voor laaggeletterde? Dat kleuren in verschillende culturen een (negatieve) betekenis kunnen hebben? Dat een diapositieve tekst voor digitaal gebruik een dunnere variant mag zijn dan in drukwerk?


Ik zal je niet vermoeien met de wetenschappelijke achtergrond of de eisen. De boodschap is volgens mij duidelijk.


Discrimineer niet met je design, maak het inclusief.


Dat maakt dat goed design werkt. Doet wat het moet doen. Voor iedereen. Samen kijken naar de leesbaarheid van je website of campagne middelen? Bel me.




bottom of page